W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.
Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
Czym jest doba hotelowa?
Gdy rezerwujemy pokój hotelowy, powinniśmy sprawdzić, od której i do której godziny trwa doba hotelowa. Czym ona jest? Doba hotelowa określa godzinę, po której możemy skorzystać z zarezerwowanego przez nas pokoju w dniu przyjazdu, oraz godzinę, do której musimy opuścić hotel w dniu wyjazdu. Zazwyczaj dobra hotelowa nie trwa pełnych 24 godzin.
Dobre praktyki hotelarskie
Dobre praktyki hotelarskie nakazują, aby doba hotelowa nie trwała krócej niż 20 godzin. Hotele same ustalają swoje doby, np. 15-12, 12-10, 14-11. Z czego w ogóle wynika dobra hotelowa? Po wyjeździe gościa ekipy sprzątające muszą przygotować pokój na przyjazd kolejnej osoby. Ponieważ w większości hoteli służba zatrudniona jest na pierwszą zmianę i maksymalnie o godzinie 17 kończy pracę, właściciel hotelu musi zapewnić pracownikom odpowiednią ilość czasu na wykonanie obowiązków. Każdy dobry, nawet tani hotel bardzo dba o to, aby pokoje zawsze były gotowe na przyjęcie kolejnych gości. Doba hotelowa często nie jest jednak sztywna. Jeśli pokój gościa jest już gotowy, recepcja zazwyczaj godzi się na wcześniejsze zameldowanie. Trudniej bywa z późniejszym wymeldowaniem, jeśli jednak hotel nie ma pełnego obłożenia, również i to jest możliwe. Niektóre hotele oferują usługę „late check-out”, klient może więc już podczas rezerwacji „dokupić” kilka godzin więcej w swoim pokoju.
Inne atrakcje hotelowe
Jeśli recepcja zgodzi się na nas wcześniejszy przyjazd lub późniejszy wyjazd, upewnijmy się, z jakiej infrastruktury hotelowej możemy jeszcze korzystać. W większości hoteli, mimo późniejszej godziny wymeldowania nie skorzystamy już z hotelowego basenu lub SPA. W przypadku hoteli, do których przyjeżdżają zorganizowane wycieczki z późnym wylotem z lotniska, często jest odwrotnie: klient musi zdać do ustalonej godziny swój pokój, jednak do wylotu może korzystać jeszcze z hotelowych basenów czy restauracji. Warto zapytać o to przedłużając dobę hotelową, aby uniknąć nieprzyjemnych nieporozumień podczas rozliczania się za pobyt.