W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.
Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
Gwiazdki hotelowe. O czym nam mówią?
Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że liczba gwiazdek, jakimi może poszczycić się dany hotel, świadczy o jakości jego usług. Niewiele osób jednak wie, co dokładnie one oznaczają. Warto dokładnie zgłębić to zagadnienie.
Gwiazdki gwiazdkom nierówne
Należy zacząć od tego, że system gwiazdkowy nie jest ujednolicony na całym świecie. Hotel trzygwiazdkowy w Egipcie może oferować zupełnie inny standard niż w Polsce. W naszym kraju gwiazdki hotelowe przyznawane są przez Marszałka Województwa na podstawie ściśle określonych przepisów zawartych w ustawie o usługach turystycznych z 1997 r. Dany hotel oceniany jest przez specjalną komisję składającą się z przedstawicieli m.in. sanepidu, straży pożarnej i specjalistów z branży hotelarskiej. Dany obiekt musi spełnić szereg wymagań, aby zasłużyć na samo określenie „hotel”, który świadczy bardziej komfortowe usługi niż np. hostel, schronisko czy pensjonat.
Hotel 1*
W hotelu 1* co najmniej 25% pokoi musi posiadać własną łazienkę (w przypadku nowych hoteli – 100%). Pokój i łazienka muszą wyposażone być w lampkę nocną przy łóżku, szafę i min. 3 wieszaki na osobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny, szklanki, dostęp do co najmniej 1 wolnego gniazdka elektrycznego, wannę lub kabinę prysznicową, umywalkę z blatem lub półką, WC, lustro, kosz na śmieci, mydełko lub mydło w płynie, ręczniki. Hotel powinien zapewniać gościom miejsca postojowe, być ogrzewany i mieć ciepłą wodę przez całą dobę. Hotel musi zagwarantować gościom możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym, dostęp do telefonu i faksu w recepcji, budzenie na życzenie, przechowalnię bagażu i sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (również z automatów). Jedna gwiazdka oznacza także codzienne sprzątanie i wymianę ręczników co 3 dni.
Hotel 2*
Poza większym pokojem i recepcją hotel 2* powinien posiadać dodatkowo minimum 50% pokoi z własną łazienką (nowe hotele – 100%). Do wyżej wymienionych udogodnień w pokoju dochodzi jeszcze miejsce na bagaż i bar.
Hotel 3*
Hotel 3* to udoskonalona wersja hotelu 2*. Pokój i recepcja są jeszcze większe, a w pokoju można spodziewać się dodatkowo telewizora, telefonu, materiałów piśmienniczych, zestawu do czyszczenia ubrań i butów, igielnika, torby na bieliznę do prania, wody butelkowanej i ręcznika kąpielowego. W hotelu 3* musi też znaleźć się restauracja (chybachyba że jest dostępna co najmniej 500 m od hotelu), room service i sklepiku z kosmetykami oraz pralni.
Hotel 4*
Nowe hotele czterogwiazdkowe muszą mieć klimatyzację, a w pokojach fotele wypoczynkowe i lodówkę. W łazience powinna znaleźć się suszarka do włosów. Hotel powinien też oferować kompleks odnowy biologicznej i strzeżony parking. 4* oznaczają też usługę bagażową, codzienną prasę oraz możliwość dostarczenia kwiatów.
Hotel 5*
W pokoju w hotelu pięciogwiazdkowym możemy spodziewać się dodatkowo sejfu, telefonu i wagi. 5* oznacza także oddzielne wejście i wydzieloną drogę bagażu gości.
Gwiazdki hotelowe a cena
Często zastanawiamy się, czy wyższa liczba gwiazdek oznacza również wyższą cenę za nocleg. Oczywiście, im więcej gwiazdek, tym większe udogodnienia i lepszy standard, co zazwyczaj przekłada się na wyższą cenę. Jednak warto pamiętać, że nie zawsze hotel o wyższej liczbie gwiazdek musi być znacznie droższy od tego z niższą liczbą. Ceny mogą różnić się w zależności od lokalizacji, terminu czy też dostępnych promocji. Dlatego warto dokładnie przeanalizować oferty i porównać ceny, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla swoich potrzeb.
Warto również zwrócić uwagę na opinie klientów, którzy już korzystali z usług danego hotelu. Choć liczba gwiazdek może świadczyć o standardzie obiektu, to jednak nie zawsze przekłada się to na zadowolenie gości. Czasami hotel o niższej liczbie gwiazdek może cieszyć się lepszymi opiniami niż ten o wyższej liczbie, np. ze względu na miłą obsługę czy smaczne jedzenie. Dlatego warto nie tylko kierować się liczbą gwiazdek, ale także uwzględnić opinie innych osób.
Gwiazdki hotelowe a lokalizacja obiektu i jego usługi
Liczba gwiazdek może wpłynąć na lokalizację hotelu. Hotele o wyższej liczbie gwiazdek często znajdują się w atrakcyjniejszych miejscach, np. w centrum miasta, blisko zabytków czy plaży. Jednak nie zawsze jest to reguła, a czasami hotel o niższej liczbie gwiazdek może być położony w równie atrakcyjnym miejscu. Dlatego warto sprawdzić dokładnie lokalizację hotelu przed dokonaniem rezerwacji.
Im więcej gwiazdek, tym więcej usług może oferować hotel. W hotelach o wyższej liczbie gwiazdek możemy spodziewać się takich udogodnień jak spa, siłownia, basen czy restauracja na terenie obiektu. Warto jednak sprawdzić, czy wszystkie te usługi są dostępne w cenie noclegu, czy też wymagają dodatkowej opłaty. W hotelach o niższej liczbie gwiazdek również możemy znaleźć różne udogodnienia, jednak mogą być one mniej liczne i różnorodne.